الخميس، 5 مايو، 2011

امثال شعبية مصرية

ياللى طالعين القرافة انتوا أولى بالفطير.
يا مآمنة للرجال يا مآمنة للمية فى الغربال.
يا ما تحت البراقع سم ناقع.
يا ما فى الحبس مظاليم.
يا متبع الزول يا خايب الرجا.
يا محاور لا تشاور.
يا مركب الزفت أنا قرفت منكم كم صدكم ردكم عيب جرت منكم ، لو كان كلامكم عسل ما بقتش أكلمكم.
يا فرخة يا قطاطية اللى فيكى هاتيه فيه.
يا فقر مانا فقران يا سعد فى البلغة القديمة .
يا قلبى فضك من خراب العقول زى ما يخش يقول يطلع يقول.
يا قلبى يا كتاكت ياما أنت سامع و شايف.
يا كاتبة يا ساحرة لا نايبك من الدنيا و لا من الآخرة.
يا للى الجديد ولفك و رجعت لقديمك هو الجديد و لفلك و لا شرب خيمك.
يا أهل القبور كلوا ترمس و فول.
يا بانى فى غير ملكك يا مربى فى غير ولدك.
يا بخت من قدر و عفى.
يا بخت من كان النقيب عمه كتر عيوبه و رجعه لأمه.
يا بخت من نفع و استنفع.
يا بخت الناس برجالتنا و يا تعاستنا برجال الغير.
يا بو عين يا بو مفيش.
يا جحا حمارتك عيانة بالسخونة قال : عويل و فاضى لها.
يا جوزى ما تنصفنى الا لما يموت اللى يعرفنى.
يا حلاته يا طوله على المغتسل باين.
يا حيرتى فى اللى ما هو لى كمان شوية يقلعه لى.
يا داخل بين الحلة و غطاها ما ينوبك غير صداها.
يا داخل بيت عدوك ليه قال : حبيبى فيه.
يا داخل بين العتر و الريحة ما ينوبك إلا الفضيحة.
يا دارك زى جارك يا تقلع باب دارك.
يا دارى يا ساتره عارى يا منيمانى للضحى عالى .
يا دى الزمان الشخشيخة اللى المرة عملت فيه شيخة.
يا راكب قول للماشى الدنيا زوال ما منهاش.
يا رايح بدسا خد غداك لتنسى.
يا رايح الخانكة على حمار ما ينوبك من السفر قد المشوار.
يا رايح ميت نابت اربط على بطنك بحزام ثابت.
يا ريت أبويا ما كان خد أمى و لا تشاركوا الاتنين فى همى.
يا ريتنى بيضة و لى بربور و الله البياض عند الرجال مقبول.
يا ريتنى بيضة و لى ضب و الله البياض عند الرجال يتحب.
يا زيحة زيحى الزيحة.
يا ساكن الكفور يا ساكن القبور.
يا سوق بلا رجالة و ايش تعمل النسوان.
يا شارى بيت مبنى يا لاقى كيس مرمى.
يا شمس يا شموسة خدى سنة الجاموسة و هاتى سنة العروسة.
يا صاحب العقل ما عندكشى تبيع منه.
يا صياد اصطدتشى اللى اصطادته آهو مشى.
يا طالب الصبر روح القبر و اتفرج.
يا عجوزة من لحم يا وحاشة على عضم.
يا غزالة الأقمار ايش حاشك بالنهار.
وقت القصعة تبقى تسعة و وقت الحاجة تبقى وحادى.
وقع زى الرطل الحلال.
وقوع البلا و لا انتظاره.
الوعاية المليانة تكب على الفاضية.
ولاد بطنى ما فيهمش خير قاسيين على و حنينيين على الغير.
ولادة كل يوم و لا سقط سنة.
و لسه يا ما فى الجراب يا حاوى.
ودوا ميتكم و داروا على وليتكم.
يا أبو البنت ما تعوزها مسيرها لبيت جوزها.
يا ارض انهدى ما عليكى قدى.
يا امه علمينى الخيابة قالت : تعالى فى الهايفة و اتصدرى.
يا جحا مرات ابوك بتحبك قال : هى كانت اتجننت.
يا حامل همك و هم غيرك تموت و انت واقف على حيلك.
يا خاين و عامل من الليل ستارة بكرة يروح الليل و تظهر الأمارة.
يا داخل بين البصلة و قشرتها ما ينوبك إلا صنتها.
يا داخل التربة و معاك فاس هتحمل همك و لا هم الناس.
يا دخلتى على اللى ما يحبونى لا سلامات و لا وحشتونى.
و النبى يا أمه ما تجوزينى غريبة ده الغربة تربة و البلاد بعيدة.
وقف على السلم يرقص لا اللى فوق شايفه و لا اللى تحت شايفه.
وقت الشوية تبقى حدية و وقت القصعة تبقى تسعة.
وصى بالوالد ما وصاش بالمولود.
الوش قد البنينة و الراس قد الجنينة.
وش بشوش و لا جوهر بملو الكف.
وردة وسط شوك.
وش بشوش و لا مال بملو الكف.
الوش مكبب و الكعب مدبب.
يا مزكى على أهل بره زكى على أهل جوه.
يا مسترخص يا متفصص.
يا مستكتر الأيام أكتر.
يا مفرقينه و مشتهينه اقعدوا جنب الحيط و كلوه.
يا منتظر من النملة سمنة حرمت عليك التقلية.
يا نحلة ما تقرصينى و لا أنا عايزة منك عسل.
يا هارب من قضاى مالك رب سواى.
يا واخد القرد على كتر ماله بكرة يروح المال ويفضل القرد على حاله.
يا ما جوزينى فى بيت عيلة قالت لها : انت صغيرة يا اختى قالت لها : لكن على لسان طول كده.
يا اطخ طخة يا اكسر مخه
يوديك البحر و يجيبك عطشان
يوم السداد عيد
ييجى من حلق جره و يروح من خرم ابره
ينفات لكم بلاد
يموت و عينه فى القوت
يموت الزمار و صوابعه بتلعب
يموت الإنسان ناقص علام
يمشى المراكب على الرمل

ييجى من بره يكسر الجره
يوضع سره فى أضعف خلقه
يولد الحوت فى القربة
ينشال على الرفوف للى فى الكفوف
يموت المعلم و لا يتعلم .
يموت الزمار و شنبه بيلعب..
يمشى المراكب على البلاط
يمشى على العجين ما يلغبطوش
.
يمسك الكسبانه يلاقيها خسرانه.
يكون ماتت ناس و حيت ناس.
يلطم بحجارة و يقول البن خسارة .
يكون ماتت ناس و حيت ناس.
يكون لك و لا يكون عليك.
يقول المستخدم لا أرى و لا أسمع و لا أتكلم.
يقول افطروا و انتطروا و اتغدوا و اتمدوا و اتعشوا و اتمشوا.
يقطع من هنا و يوصل من هنا.
يقرص و يلبد زى الحية.
يقبحوا و يصبحوا.
يفوت عليا ما يقولش عوافى و أنا مربياه من لحم كتافى.
يفحت البير بإبرة.
يغور اللبن من وش القرود.
يغور الشرك و لو فى الغدا.
يعملوها الصغار و يقعوا فيها الكبار.
يطيب العليل و ينسى جميل المداوى.
يغور القاعود اللى يجى من ناقة جربة.
يغنى عن المش مش.
يعملوا للجمل بعرور.
يطلع البيض على البيض يفقشه.
أدى الجمل و آدى الجمال.
آدي السما و آدى الأرض.
أدي الباب و آدى الباب و الرزق على الرحمن.
آدى الجمل و آدى النخلة .
آى تقضي شغل و لا تقضى اثنين .
ابعد عن الشر و غنى له .
ابعدوا تبقوا عسل واقربوا تبقوا بصل.
الابن الردي بيجيب لأهله اللعنة.
يا ابرتى إنتى غرامى و غيتى.
يا اطخ طخة يا اكسر مخه.
يا ما جوزينى فى بيت عيلة قالت لها : انت صغيرة يا اختى قالت لها : لكن على لسان طول كده.
يا أمى يا حاملة همى.
يا با شرفنى أما يموت اللى يعرفنى.
يا بت مالك مرعوبة آل من ديكى النوبة.
يا بخت من زار و خفف.
يا بخت من كان النقيب خاله كتر عيوبه و رجعه داره.
يا بخت من له يا شقاوة من عليه .
يا بخت من وفق راسين فى الحلال.
يا براد مالك بتظو و رزقك عند الله مضمون.
يا بصل حوالك عسل.
يا بو يا بو ما يطيب الحديث إلا بو.
يا جاى بالليل و متعطر تعالى بالنهار و شوف.



صح ياحسن ان شاء الله يكبر ويبقى حلو بيكم

البرنج وصل صبح صبح ياعم الحاج

ياترى الشر انا ولا مين

ماشى ياحسن
وعلى رأى المثل
اللى يجى من الريش بقشيش

لبس البوسة تبقى عروسة

ياللى جايبه الهدية وعنيك فيها كنتى قعدتى فى

بيتك وكلتيها

ادعى عليكى بايه وانتى فيكى كل العبر يلا لا العمشة بتبور ولا ام الشعور

اصبر على الجار السو لا يرحل لا تيجيلو مصيبة تخده

ستي وستك واتفرقوا الخالات

ذيل الكلب عمره مايتعدل ولو حطه عليه قالب

القوالب نامت والانصاص قامت

علي اد لحافك مد رجليك
ضربني وبكي .. وسبقني واشتكي
اللى عاجبه الزقت يتفحه واللى مش عاجبه الزفت يتنيل بنيلة
عروسه الخميس تتهني وتهيص

ان عاتبت الخرا...... ينجعى ل ورا
نهيتك ما انتهيت و الطبع فيك غالب و ديل الكلب ما ينعدل و لو علقوا فيه قالب
برة و جوة فرشتلك وانت مايل واية يعدلك

الدنيا زي الغازية , ترقص لكل واحد شوية

الستات إن حبوك يا ويلك , و إن كرهوك يا ويلك

يعنى فيش على مفيش

يانحلة لا تقرصينى ولا عايز منك عسل
الى مايرداش بالخوخ يردى بشرابة

الشاطرة تغزل برجل حمار

ايراط حظ ولا فدان شطارة

للي عنده عينين و راس يعمل اللي بيعملوه الناس

سبع صنايع و البخت ضايع

يا وحشة كونى نغشة

عصفور فى اليد خير من عشرة على الشجرة

جيت اتاجر في الحنه كترت الاحزان

ما طار طير و ارتفع الاما طار وقع

يا باب يا مقفول . إمتي الدخول

فتحت شباكي لشمس الصباح
ما دخلش منه غير عويل الرياح
و فتحت قلبي عشان ابوح بالألم
ما خرجش منه غير محبه و سماح

الطمع قل ما جمع

طمعنجي بناله بيت فلسنجي سكنله فيه

اجري يا بني ادم جري الوحوش غير رزقك لن تحوش

البطيخة اللي متفتحتش شبعت تخبيط
اطبخي يا جريه كلف يا سيدي
اقطع عرق وسيح دمه
اللي بيته من ازاز ميحدفش الناس بالطوب
اللي متحبش تشوف وشه بكره تتمنى تشوف قفاه
القرعه تتباهه بشعر بنت اختها
يا خبر النهارده بفلوس بكره يبقى ببلاش
قليل البخت بعضه الكلب في المولد

القرش الأبيض بيعوم فى البحر الأحمر

اطبخي يا جريه كلف يا سيدي
الشايب لما يدلع يبقى زي الباب المخلع
اقلب القدره على فومها تطلع البنت لامها
قلت للنحس انا خارج اتفسح قالي وراك وراك هو انا.
المنحوس منحوس .. ولو علقوا علي بابه فانوس
اكنس البيت ورشه.. ما تعرف مين يخشه
عروسه الاتنين ينقرها غراب البين
جوزناها تتاخر جابت جوزها راخر
حجا أولى بلحم طوره
زي النار تأكل ما تشبع وتأخذ ما تنفع
اللوح قال للمسمار إنت فلقتنى , قال المسمار لو كنت تعرف الدق إللى فوق
دماغى كنت عذرتنى

لا تسمع من الاقرع نصيحه..لوكان ربنا بيحبه كان خللا راسه صحيحه

يادي الشيلة ويادي الحطة روحت علي جمل وجيت علي قطة

انصح صاحبك من الصبح للظهر لو ما اتنصحش ضلله من الظهر لغاية العشا

الرجوله ادب مش هز اكتاف

قال يا قاعدين يكفيكوا شر الجايين

اصفيها وامشي فيها صاحب البيضه يلاقيها وصاحبالسودة يوقع

الاقارب كلاعقارب

حطي جوزك على السطوح لو ليكي فيه نصيب مش هيروح ولو ملكيش نصيب فيه مش هينوبك غير النوح

ادي العيش لخبازه لو ياكل نصه

يا بخت من بكاني وبكي عليا ولا ضحكني وضحك الناس فيا

يا داخل بين البصله وقشرتها ماينوبك الا ريحنتها

لاتقل عمي ولا خالي ولرب عما يجيئ منه الغم ولا رب خال كم هو من الخيرات خال

ادلع ياجمل والناس مش زى بعضيها

اجري يا بنى ادم جري الو حوش انا كبر ابنك خاويه

صاحب راجل تعيش طول عمرك راجل وصاحب ست تخسر كل يوم راجل

اللى يسكت ومايقولش لمراته ليه،.. رحمه الله عليه

كل فولة مسوسة وليها كيال أعمى

قلت للنحس انا طالع اتفسح قالى سبقك هو انا مكسج

عتـــــــــــــاب الندل ........... أجتنابة

ربى يا خايبه للغايبه

أعــطــيــهــا بــتــعــطــيــك ,, شــد عــلــيــهــا بــتـقــــلـــــب فــــيـــــك

متاخدش العاقلة بتن المجنونة وخد المجنونة بنت

من حبنا حبناه وصار متاعنا متاعه..ومن كرهنا كرهناه ويحرم علينا

راحت الناس ..وفضل النسناس

عروسه السبوت يا تتطلق يا تموت
من بره هاللا هاللا .. ومن جوه يعلم الله
امشي معرش وماتمشيش مكرش
هبله ومسكوها طبله
عروسه التلات يا تتطلق يا تبات
ان كان لك حاجه عند الكلب .. هات له سندوتش طرب
عروسه الاربع ياتتطلق ياترجع

مالقوش ف الورد عيب قالوله يااحمر الخدين

قليل البخت يلاقي العضم ف الكرشه
قليل البخت يعضه الكلب ف المولد

ابعدوا تبقوا عسل واقربوا تبقوا بصل

أخبار البلد مع مين ؟ مع العمي و المكسحين

زى المراكبية يتخانقوا على الحبل

أكل وراحة ونومة في البراحة

اتكل عويس على مويس وضاعت البقرة

يابخة من باكانى ولا ضحك الناس عليا ولا ضحكنى وضحك الناس فيا

اللى يتلسع من الشوربه ينفخ فى الذبادى

دارى على شمعتك توضيئ

ان حبتك حية اتلفع بيها

إذا سلمت من الأسد فلا تطمع في صيده

شر البلية ما يضحك

اتغدي بيه قبل مايتعشي بيك

أكل فول و أخرج قفاي عرض و طول و لا

خذ من زمانك صفاء واترك اللي راح يووم عليك الهناء والانس والافراح


البقره بتولد والطور بيحزق ليه قالو اهو تحميل جمايل

سيب صاحبك علي هواه لحد ما ديله يجيه علي قفاه

القارعه بتتزاين بشعر بنت اختها

ضربت الاعور علي عينة
قال ماهي بايظه بايظه

الفول فى الصبح اكل الامير والضهر اكل الفقير وباليل اكل الحمير

القرعة تتباهى بشعر بنت اختها


آكل كباب ووقفة الديانة ورا الباب

سلم على منيتي ياللي انت رايحلو سلام مثل النسيم ان كلمك كلموا وان ما كلمك قولوا لك عبد مسجون في قيد الغرام حلوو


إذا ظلمت من دونك فلا تأمن عقاب من فوق

كل نومة و طمطيتة احسن من فرح ظيطة

ده فرصه سعيدة لمعاتبة انذال عتبي عليك يازمن في المعدن البطال


لاتشمت في اخيك فيعفيه الله ويبتليك

إذا سلمت من الأسد فلا تطمع في صيده

ياللي خطفت البصر ماني ناوي على قتيلي سلبت مني الفؤاد حبيبي والموت في ميعادة


لا ترقع الدايب ولا تعايب العايب

كتر البكا يعلم الاسية

اجري يا بني ادم جري الوحوش
غير رزقك لن تحوش

العبد في التفكير و الرب في التدبير

البعيد عن العين بعيد عن القلب

اللي متغاظ مننا يعمل زينا

كتر البعد يعلم الجفا

يا مأمنه للرجال يا مأمنه للميه في الغربال

زي جارتي لا تتفقع مرارتي

هو كده الجار السو.يا تقتله.يا تصبر عليه تيجي مصيبة تاخده

اللي ما يرضى بالخوخ يرضى بشرابه

يابخت من له حبيب ياناس ياخذوا على حضنه ويتهنى


اللي يختشوا ماتو


الأخ أخ مراته و الخايبة تحلف بحياته

اقلب القدره على فومها الفول يقع منها

قال يامحشحشين يكفيكوا شر الكمين

الحظ لما يواتي يخلى الأعمى ساعاتي ، والمكسح عجلاتي


يامستني السمنه من ورك النمله عمرك ماهتعمل تقليه

خنفسه شافت ولادها ماشيين عالحيط قالت ده لولى وملضوم بخيط

لو اخدت من الكلب صوف تاخد من المنوفى مصروف

الزملكاوى الاصيل زى الجزمة التفصيل

اللى ميحطنيش كحلة فى عينه ما اخدوش مداس فى رجلى

الحلو حلو ولو قام من النوم والوحش وحش لو غسل وشه كل يوم

قالوا للحرامى احلف قالهم جالك الفرج

قالوا ابو قردان بيعجن القشده برجليه.قال كان يبان على عراقيبه؟

ياداخل بين البصله وقشرتها حط قطرة علشان هادمع من ريحتها


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق