الخميس، 24 مارس، 2011

أمثال شعبية مصرية

قعدوا الصبايا تحت الظليلله لا لقولهم شروا ولا بيعه.

على رأى المثل قليل البخت يلاقى العظم فى الكرشة.

اللى مايشوفش م الغربال بلاش يبص من وراه
اكفى القدرة على فومها يقع الفول منها
النيل رواه والخير جواه وغالى وراه.

  • عشمنى بالمحبة وشعلقنى بالهوا، حايلته حبة حبة زودها واتلوى.

  • اجرى يابن ادم جرى الوحوش الاوتوبيس متلحقوش.


لولا ولادكم يا قوم، كنا عزمناكم كل يوم.

الزهره التي يشمها كثيرون...... تفقد عبيره.

ان عشقت اعشق قمر و ان سرقت اسرق جمل.

يموت المعلم ولا يتعلم.

الرجل تدب مطرح ما تحب.

العشره متهونش الا علي اولاد الحرام.

الدنيا سلف و دين حتي المشي علي الرجلين.

ما ضاقت الا فورجت.

الصبر مفتاح الفرج.

نفسي فيه و إتفوه عليه.

يموت الزمار وصوابعه بتلعب.

يا مآمنة للرجال يا مآمنة للمية فى الغربال.

العلم فالراس مش في الكراس.

الشايب لما يدلع زي الباب المخلع.

أدى البخوت لمكركتين الروس وذوات شعر خيلي بختهم موكوس.

لا كل المكبب جوز و لا كل المطيول موز... و لا كل قط يتقال له يا مشمش.

لو كان لك صاحب و عايز تبقيه , لا تاخد منه و لا تديه , و إن خدت

منه و عايز تديه , حاسبه حساب يرضيه.

يا مخلص على الكلب رصيدك... بكرة يخلص الكارت و يجري

الكلب و يسيبك.

سبحان العاطي الوهاب.. بعد الشبشب و القبقاب.

لا تحزن اذا وجدت من تحبه خانك .. فأشترى له كلبا ليعلمه معنى

كله سلف و دين... حتى المشي على الرجلين

مثل ينطبق جدا في بلدنا حاليا في الظروف المهببة دي: العيلة

اللي مافيهاش صايع ، حقها ضايع

البطيخه اللى متفتحتش ..... اتهرت تحسييس

يا مأمنه للرجال....يا مأمنه للميه فى الغربال

إحدف على بني آدم ينفعك... إحدف على الدب يقلعك

يا واخد القرد على ماله ......يروح المال و يفضل القرد على

اللى يتكسف من بنت عمه ميجبش منها عيال

الى بيتو من ازاز يركب ابنورى

و عرضوا الارزاق في السوق..... كل واحد عجبو رزق غيرة

اللي ما يجينا و قلبه مشروح... طريق السلامة و زي ما جه يروح

قالوا يا نخلة هايقطعوا الجريد قالت: يفعل الله ما يريد

كنت بالهم القديم راضي جاني الجديد زود امراضي

فرح عديلة... هدوا بلا نيلة

عتاب الندل اجتنابه

جت العازبة تشكى لقت المتجوزة بتبكى.

لا اللى بيته من ازاز مايغيرش فى الصالون.।
و اللى بيته من ازاز .. يحط ستاير.

اللي بيته من ازاز .. يهده ويبني طوب.

انا و اخويا على ابن عمى وانا وابن عمى على الحديدة.

يا قلبي يا كتاكت ... ياما انت شايف و ساكت ..

حبيبك يبلعلك الزلط ،وعدوك يتمنالك الغلط.

اللى يعمل عليك موسى اعمل عليه فرعون.

ايش تعمل الحساده فى المرزقه بزياده.

الو البقره بتولد الطور بيحذق ليه رد قال اهى جمايل.

اصرف ما في الجيب ياتيك ما في الغيب.

الحاجه في السوق بتقول نيني نيني ....... لحد ما يجي الخايب ويشتريني!!!.

لا تصاحب الاقرع ولا تاخد منه نصيحه ...... لو كان ربنا بيحبه كان خلا راسه صحيحه!!!.

أن تبتسم دائماً '... لا يعني ... أنك لا تحمل هموماً وأحزانًا.

على رقى المثل اقفى الادرة على فومها ......... يحتار عدوك فيك.

انا بحب الامثال الشعبية جدا لان فيها كلام موزون وقال على راى المثل العجل بيتعرف من ودانه والبنى ادم بيتربط من لسانه ومثل تانى منين تجيللك الريحة الطيبة يا مشئوم و أبوك البصل و أمك التوم.

إن فاتك الميري إتمرغ ف ترابه

طبعا المثل دة كان زمان، دلوقتي لازم يكون: إن فاتك الخصوصي إتمرغ ف ترابه.

اكفى القدرة على فمها يدلأ الفول منها.

  • اكفى القدرة على فمها يختار عدوك فيك।

من برا رخام و من جوا سخام।

ال يا رايح من حداك ريحتنا من فساك।

اللي عنده قرش محيره يجيب حمام و يطيره।

يا مستني السمنة من بطن النملة، حرمت عليك التقلية।

يا داخل التربة و معاك فاس هتشيل همك و اللا هم الناس !!

جت الحزينة تفرح ملقتلهاش مطرح।

لا تعايرنى ولا أعايرك دالهم طايلنى و طايلك।

॥تيتي تيتي زي ما رحتى زى ما جيتى।

عورة و أبوها عبد و دخلتها يوم الحد.

ايش ياخد الريح من البلاط।

على و شك يبان يا نداغ اللبان।

الناس خيبتها السبت و الحد و احنا خيبتنا ما وردت على حد।

لا تذم و لا تشكر غير بعد سنة و ست أشهر।

حط عقلك فى راسك تعرف خلاصك।

الحب فى القلب زى عضه الكلب।

يا مأمنه للرجال يا مأمنة للمية فى الغربال।

زي الفل الجروب ده।

يخاطبنى السفيه بكل قبح فأكره أن أكون له مجيبا
يزيد سفاهة فأزيد حلما كعود زاده الإحراق طيبا।

اذا ضربت فأوجع فان الملامه واحده।

اكفى القدرة على فمها ييجى الغرب يطرودونا ।

خنفسة شافت ابنها عالحيط,قالت ده لولى ملضوم فى الخيط।

جوة و برة فرشتلك وانت مايل و ايه يعدلك
عورة وأبوها عبد و دخلتها يوم الحد।

عينى فيه واقول اخيه।

اجري جري الوحوش اتوبيس 711 متلحقوش।

حطي جوزك فوق السطوح ، لو ليك فيه نصيب؟ لن يروح।

اردب ماهولك ما تحضر كيله
تتعفر دقنك ، وما ينوبك غير شيله।

- اللي ايدي موش في معطفه ، عفريت يلهفه।

اللوح قال للمسمار فلقتني, قاله لو تعرف الدق اللي علي دماغي كنت عذرتني !!

اللى بيته من الزجاج ما يحدفش الناس بالطوب.

يا مخلفة البنات يا شايلة الهم للممات.

مكتوب على ورق الخيار من سهر الليل نام النهار.

من رادك ريده ومن طلب بعدك زيده.

مكتوب على ورق الحلاوة ما محبة الا بعد عداوة.

لا اتجوزت وخلى بالى ولا انا فضلت على حالى.

كل هم فى البلد ييجى لعندى ويتسند.

كل لقمة فى بطن جايع اخير من بناء الجامع.

كل حجرة ولها اجرة.

فى فرحكم ابصً وارجع وفى حزنكم لىً التلات والاربع

الغنى شكًته شوكة بقت البلد فى دوكة والفقير قرصُه تعبان قالوا اسكت بلاش كلام.

العيلة اللى مافيهاش صايع حقًها ضايع.

عيوبى لا اراها وعيوب الناس اجرى وراها.

حط المنوفى والحية فى كيس تطلع الحية تستغيث
مع الاعتدار لكل المنايفة.

عند العطا احباب,وعند الطلب اعد.

زى ماتكون لى اكون لك,مانتاش رب اخاف منك.



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق